Puterea și dreptul cetățenilor. Nu vă lăsați păcăliți !

Cetăţenii din localitatea noastră care doresc să se implice în procesul de luare a deciziilor, la nivel primăriei, au la dispoziţie două instrumente, Legea 52/2003 şi Legea 544/2001

Opiniile locuitorilor din Comuna Șofronea sunt luate în considerare de către primărie, în condiţiile în care cetăţenii respectă regulile stabilite de lege. Aşa cum primăria are responsabilităţile ei, şi cetăţenii le au pe ale lor. Relaţia între administraţia publică şi cetăţeni este una corectă dacă se respectă de ambele părţi, regulile de comunicare. Legea 52/2003 stabileşte obligaţiile primăriei în ceea ce priveşte transparenţa decizională. Atunci când se elaborează un act normativ, adică un act emis sau adoptat de către primărie, cu aplicabilitate generală, primăria are obligaţia să anunţe public acest lucru şi să acorde o perioadă de 10 zile pentru colectarea propunerilor şi sugestiilor din partea cetăţenilor.

 

Cum se pot implica cetăţenii în activitatea primăriei

Există o lege care dă dreptul cetăţenilor să se informeze în amănunt, și anune Legea 544/2001. Cetăţenii pot depune cereri scrise către primărie, iar primăria răspunde în 10 zile de la data înregistrării cererii. Dacă informaţia solicitată de către cetăţean necesită o documentaţie complexă, termenul poate fi prelungit până la 30 de zile. Accesul la informaţii este gratuit! Ca şi cetăţean, aveţi dreptul să participaţi la şedinţele Consiliului Local, iar dacă sunteţi interesat de un domeniu anume, puteţi cere primăriei să fiţi înscris pe o lista a persoanelor interesate de hotărâri luate în acel domeniu specific.

Cetăţenii care doresc să fie activi în comunitate şi să păstreze un dialog cu primăria, pot apela de asemenea la dreptul de petiţionare. Este un drept individual prevăzut în Constituţia României la Articolul 51 şi reglementat prin legea 233/2002, legea soluţionării petiţiilor.

 

Cetăţenii şi primăria sunt parteneri, nu inamici

Cu certitudine Primăria are obligaţii pe care trebuie să le respecte, la fel cum cetăţenii care intră în dialog cu instituţiile publice oricare ar fi ele, sunt nevoiţi să respecte anumite reguli de conduită. Primăria lucrează în interesul cetăţeanului.

Citind aceste rânduri de mai sus am realizat  că în satul  nostru  lucrurile nu stau la fel. Transparența care trebuia să existe între administrația locală și noi,cetățenii nu există.

 

,,Primăria lucrează în interesul cetățeanului” cât de frumos sună.

Din păcate la noi în comună  acest lucru nu se întâmplă, transparența și  dialogul cu aleșii comunei sunt două capitole inexistente.Mă întreb oare câți dintre noi am participat vreodată la o ședință de consiliu? Să luăm parte și noi la luarea deciizilor în ceea ce privește problemele comunei,și sunt multe,dar poate nu avem curajul să spunem sau nu avem la cine? Sunt un fiu al satului ,locuiesc și trăiesc zi de zi în această comună,dar pe zi ce trece văd cum această comună moare.Moare deoarece totul este învechit și aici mă refer la cultura din acest sat.Avem cămin cultural ,avem tineret dar din păcate nu avem pe acel cineva care să facă legatură între acestea două. Nu există sprijin și nici interes pentru a aduna oamenii la un pahar de vorbă unde să povestim despre comună sau despre noi pentru a lega prietenii și pentru a ne simți bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *